Thursday, September 8, 2011

. . rezeki seposen . .

bismillah


terasa sangat lama menjauhkan diri dengan ruangan ni.. 
bukannya malas dan bukannya dah decide x nak tulis lg.. tapi baru jumpa tmpat yang wireless agak kuat..
:) 
rasenye seperti tidak terlambat lagi untuk meng'wish' 
SELAMAT BERHARI RAYA AIDILFITRI 
MAAF ZAHIR DAN BATIN..

juga, selamat kembali pulang kepada ruh2 yang telah lama bercuti..
cuti 4 bulan sangat lama.. sampai lupa segalanya.. sangat teruk terasa..

tapi, dalam banyak2 hari kat rumah, ada 1 perkara yang saya x dapat nak lupa.. 

teringat suatu ketika..pada petang hari,
sambil duduk2 kat tepi tingkap dengan akak, 


akak memulakan bicara..
akak : nurul, ko tahu tak yang rezeki kita ni Allah dah tentukan?

aku : tahu2... memang Allah dah tentukan.. sama juga macam jodoh la kan..
akak : urm... haah..

aku : so?

akak : ko tahu tak, klu rezeki kita memang seposen, kita memang akan dapat seposen jea.. 
tak lebih dan juga tak kurang..

aku : tapi Allah kan suruh kita berusaha.. 

akak : Allah memang suruh kita berusaha.. usaha tu untuk tambah amalan kita.. kebergantungan.. ko pernah tak terasa yang ko study gila2 struggle tapi, result biasa2 jea..

aku : tersenyum [dlm hati : pernah sangat kot]

akak : see..

kalau seposen, seposen lah

sejak tu, aku banyak kali juga duduk2 termenung memikirkan apa yang sentiasa terlintas dalam pemikiran...

jadi, ingatah, bukanlah bermakna kita berusaha sampai nak mati teruk2 sangat akan membuatkan kita sangat cemerlang..  :)

kengkadang hairan bila tengok kengkawan yang study sangat dahsyat then,
subuh pun entah kemana..

bukanlah nak kata kita ni baik sangat..
but then, 
kita mestilah bijak nak seimbangkan semuanya..

jom kita renungkan kembali..
because, theres somthing need to be pondered..

wallahua'lam

No comments:

Post a Comment