Sunday, June 19, 2011

aku nak yang itu

bismillah


.B.E.R.L.A.R.I. 

[ dalam hati : apa yang aku nak cuti ni? ]

 * cuti yang panjang *

terasa jiwa sangat kosong
dehydrated
dan sangat memerlukan air
terasa sangat gelisah


* cuti yang panjang *

aku harus berjumpa seseorang
harus juga kembali dalam misi pencarian
mencari redhaNya
juga mencariNya

************************************************

Alhamdulillah..

tarbiyah Allah itu merata..
Allah izinkan aku untuk mencari sesuatu ..
dan juga berjumpa akhawat2 

walaupun musafirku ke johor 
selama 4 hari ini agak melelahkan dan juga meletihkan,
tapi aku puas..
sepertinya Allah memberi aku sesuatu
serta menjawab persoalanku

tiba-tiba dalam kelelahan wujud satu perasaan inginkan kerehatan
tetapi tidak kesampaian
pasti Allah ingin memberi sesuatu
pastinya hikmah yang sangat bermakna

YUP!!!!!
pastinya!

*************************************

teringat kembali saat berkongsi bersama si dia..
seperti sedang memahami hati yang rintih akan jawapan

[soal hati : apa yang aku nak n yang aku nak cari cuti ini?????????????????]


BICARA DARI AKAK

akak mula menyoalku satu soalan yang berkaitan masa.

akak : apa yang husna akan buat jika husna berasa disibukkan dengan
program, final dan juga memikirkan diri sendiri.

aku : urm..( lama berfikir..) mungkin program .. 
tapi final pun saya nak jugak..(tkut kena marah ngan akak)

akak : betul ke macam tu?

aku : entah..( menjungkit bahu sambil drive )

akak : ok. bagi akak, setiap orang akan ada ujian tersendiri.
orang yang sibuk, banyak perkara itu yang kan menjadi ujian padanya.
bagi orang yang mempunyai banyak ruang ( cuti ) akan diuji dengan masa lapangnya.

aku : ( mendengar dan terus mendengar sambil pandang kehadapan ) 

akak meneruskan lagi penjelasannya dengan sangat detail.
seperti memahami kefahaman aku yang sangat suka fizik ini,
akak mengibaratkan waktu dengan dekatnya kita kepada Allah..

umpamanya, bunyi adalah hasil daripada getaran dan perlanggaran antara zarah2 di udara..
dan perlanggaran itu akan mempercepatkan bunyi untuk sampai kepada kita..

jika dalam keadan vacum, bunyi akan lambat terhasil
dan juga kemungkinan besar bunyi tidak sampai kepada kita.

itulah perumpamaannya...

[ waktu = zarah ]
[ bunyi = kembali kpd Allah ]

jika waktu kita disibukkan dengan pelbagai perkara,
 kita akan lebih mudah kembali kepada fitrah kita,
kembali kepada Allah..
dan juga turut mencariNya..

dan....

jika ruang kita terlalu besar, 
kita mudah sangat leka.. 
dan berkemungkinan semakin jauh dengan Allah..

* iman turun dan naik *

*************************************************

YUP !! 
Allah sangat baik!!
dan Dia sangat maha baik..

mintalah dengan Dia..

kerana..
sesungguhnya Dia sangat dekat dengan kita..
percayalah..

kerana..

ia telah tertulis pada 

Qalam Allah

*********************************************

dan kini...
walaupun jari sedang ligat menari diatas keyboard..

begitu juga

otakku sedang ligat 
memikirkannya....

********************************************

jadi sekarang, 
aku ada 2 options..

yang ini : memilih untuk kekal di waktu yang lapang
yang itu : memilih untuk menyibukkan diri

dan sudah pastinya..

jari dan hatiku akan memilih 

YANG ITU..



= terima kasih akak =
: norfazilah samdin :













2 comments:

  1. Well...

    Sekarang dah jadi somebody kan. Bolehla perbanyakkan zarah yang mendekatkan kita denganNya..

    ReplyDelete
  2. yang itu yang mana? cercite2 :D

    ReplyDelete