Friday, February 17, 2012

murabbi juga ada hidung yang biasa dan mata 2 juga 4!

bismillah..

[erkk.. memang semua ber'spec' ke?]

Oh before that, murabbi husna ni bermata 4.. that’s why I mention ada murabbi yang bermata empat!! Huhu.. eheh

Saya tak pasti semua yang sedang membaca ni ada tak terlibat dengan bulatan gembira yang sangat pemes tu~~  huuu…  ok stop bangga diri..

Bulatan gembira oh bulatan gembira..

Bila cerita tentang bulatan gembira ni.. uish sangat best.. ada gak suara yang cakap , alah!! Buat hape nak susah payah nak duduk2, banyak kijo la yang boleh buat … baek dengar ustad kat radio ni bertinta.. ceeeewah bahasaku~~ tapi kan, awak semua tak perasan ke kalau dengar kat radio and tv memang sangat best.. lagi2 bila ustaz tu adalah ustad yang sangat digilai ramai era ni. Ya!! Betol la tekaan awak ni.. haah!!! Ustaz tu la maksud saya!! Thumbs up derr~~

Tapi kan, awak semua perasan tak… ke, awak tak de perasaan?? Ok husna, don’t over lagi..
Ok2.. awak semua perasan tak, kengkadang kalau kita dengar ceramah kat radio tu kan, ada je yang kita ni tak berapa nak clear.. ada gak yang tak berapa nak hadam.. tapi, nak tepon radio tu malu… kan…….  Kalau tengok tv pun setakat boleh menjadi pendengar yang sangat setia kat depan kaca tv sampai iklan segala bagai pun kita hadam sekali.. betol tak.. dah lah kat iklan tu macam2 ad.. nak pahala, tak pasal2, terdapat la plak sekali package terdosa tu.. huhu..

Kalau kat usrah ni lain tau3!!! Yang speselnye, ada curahan2 hati yang mengalir.. eh. Ala.. biasa la.. pompuan~~  oh tak.. lelaki pun ada sekali part sedey2 layan emosi ni..
Eh sat, rasanya macam dah lari topic ni.. urm.. dari tadi dok seronok cerita usrah.. bila nak mai cerita murabbi ni? Errrkkk….

Oho.. ok2.. kali ni murabbi pulak ye..


ok ini hanya sekadar gambar~


Semua tahu ke murabbi tu hape? Saya mungkin boleh jamin yang ramai tak tahu apa maksud murabbi. Dan saya sangat yakin, kali ni budak sekolah agama akan tercari2 dan selongkar balik kamus arab setebal oxford yang dah berhabuk kat atas kotak besar atas almari tu. Dan kali ni, budak sekolah yang alim, yang ikut usrah sekolah tanpa miss sekali pun mungkin ada lagi tak tahu apa itu murabbi.

Bak kata ustad bahasa arab, kalau kita nak cari makna dalam kamus kuning tu, kena tahu kata akar die. So, murabbi kata akar adalah rabb.. oh my god~~~!!!!  Tuhan ke maksudnya????????????? Saya seperti dah nampak anda besarkan anak mata.. dan juga ada yang kata dalam hati : aku nak off je la dari baca blog ni!! Ni yang aku tak suka ni.. dah start mende2 mengarut ni.. eh sabar~!

Bukan apa, pengalaman mengajar erti hidup. Actually, first time saya dengar perkataan keramat dan ditakuti ramai ni adalah pada waktu saya berada di matrik. Seyes!! Saya sekolah agama selama 5 tahun setengah (tak campur sekolah rendah agama) ni pun tak tahu murabbi ni ape.

Teringat waktu dulu, waktu zaman baik2 kat sekolah sebab jadi pengawas sekolah. Huh!! Bila dengar nama usrah, halaqah ni, ok lagi.. almaklumlah.. sekolah agama kan~ tapi yang start panas ni bila dengar nama murabbi. Erkk.. tuhan ke? Yang paling tak tahan panas bila dengar… akak ni murabbi awak semua…uishhh.. terbako den ni ha..  yo la kan.. den ingat murabbi adalah rabb. Rabb means tuhan. Waktu tu dalam hati dah menyampah dah!!! Ade ke akak ni nak berlagak jadi tuhan!!!!  Sesat ni!!!!

Ahah!!

Waktu sembang2 dengan murabbi bermata empat yang sangat setia dengan mata tambahannya ni, barulah tahu.. murabbi is not rabb.. J murabbi means sape2 je yang bawa kebaikan untuk kita. Mungkin boleh jadi kawan kita yang penat lelah mengelap peluh yang menetes di dahi kerana penat menarik tangan kita dan memikul beban dukung kita kearah kebenaran dan kebaikan. Heh! Dan boleh jadi juga murabbi kita adalah … urm… haah!! Ye la tu.. yang awak tengah fikir tu!! Yang tu pun boleh jadi murabbi awak!!~

Murabbi ni ordinary person jugak. Urm.. tak de pulak saya nampak murabbi ni sangat mempunyai kelebihan yang dahsyat.. ye la.. nama pun high class.. murabbi kan.. tapi, murabbi ni still manusia biasa yang ada hidung yang pelbagai brand dan jenis.. sama juga macam kita ni.. ada 2 mata.. 4 mata.. boleh berjalan, merangkak.. erkk..

Dan paling sohih murabbi ni adalah akak naqibah kita la… or naqib kita.. heee.. senyum sambil nampak gigi yang tak berapa nak cantik.. hoh! Ye la kan.. die la yang paling setia main tarik2 tali mesej dengan kita pujuk and belai kita.. ajak kita pergi program yang dapat dekatkan kita dengan pencipta itu sendiri.. tapi kita ni? Urm……

Dan yang paling best murabbi kita ni.. die sangat komited nak sampaikan something sebab… ada hadith nabi ni.. “balighu ‘anni walau ayah


1 comment: