Thursday, May 1, 2014

teori padi

bismillah..

 ingat tak surah al-nasr? meh nak check sikit kefahaman dan tajam sesungut rabbani kita. hihi..

apa yang ada dalam surah al-nasr ?

haaaa... dalam surah ni, Allah do teach us macam mana nak deal dengan satu situasi yang sepertinya menampakkan kita berjaya. even surah ni antara surah yang sangat pendek, just contain 3 ayat je. subhanallah.. indeed !! short reminder from Allah yet has great message inside. :)

Allah tarbiyah kita dengan sesuatu yang sangat cantik. absolutely !
Allah teach us to whom should we pass the victory. indeed ! to Allah..

hanya orang yang kuat iman sahaja yang betul-betul yakin segala apa yang dah jadi bukanlah atas kejayaan tangan sendiri dalam membentuk. contoh yang paling dekat sekali ialah pembinaan adik-adik. sy sangat yakin, ad sebahagian murabbee yang sangat rabbanii dan meletakkan kemenjadian adik-adik dalam tarbiyah ini hanya pada Allah. good !! antum memang ohsem  !!

As Allah dah pun ajar nabi dalam surah tu,kamu lihat berbondong-bondong yang masuk islam, maka bertaubatlah dan pohon ampunan daripada Allah.

same thing goes to Dai'e. bilamana melihat kemenjadian adik-adik dalam menerima pembawakan kita, seharusnya lebih tunduk dan bertaubat. seperti padi, makin berisi makin tunduk :). bukan seperti lalang makin tua, makin manusia rase nak racun je.

istighfar dan perbaharui niat serta perbaharui istighfar B)

cool, huh




*kena juga istighfar sandainya adik-adik sanggup makan cekodok masin kte tu ><*


No comments:

Post a Comment